W jaki sposób filozofia chińska stała się tym czym jest
W jaki sposób filozofia chińska stała się tym czym jest.
autorem artykułu jest Adam Topor
Artykuł zawiera fragment drugiej części ebooka "Przewodnik po literaturze niezwykłej" którego możesz pobrać klikając tutaj!
W rozdziale szóstym "Dialogów LunYu" Konfucjusz powiada: "Mądrzy lubią wody, spolegliwi lubią góry. Mądrzy są aktywni, spolegliwi są spokojni. Mądrzy są szczęśliwi, spolegliwi żyją dłużej".
Bowiem, kto jest mądry ten jak woda jest w ciągłym ruchu. Kto jest spolegliwy (humanitarny), ten jak góra trwa w spokoju. Kto jest mądry ten jest zawsze zadowolony itd. Czytając ten wers zawsze przychodzą mi na myśl mieszkańcy starożytnych Chin i mieszkańcy np. starożytnej grecji.
Chiny są krajem kontynentalnym, więc dla ich mieszkańców stanowił on niemal cały świat. Zresztą sam pierwszy cesarz Qin wypowiadał, iż: "żaden cywilizowany świat nie istnieje poza granicami jego królestwa..."
W języku chińskim są dwa wyrażenia określające "świat". Pierwsze to "wszystko jest niebem", a drugie "wszystko pośród czterech mórz". Dla mieszkańców takiego kraju jak Grecja wyrażenia te w żaden sposób nie mogłyby być synonimem, dla Chińczyków w ich języku nadal są i to nie dla przypadku.
Od czasów Konfucjusza, aż do końca XIX wieku, żaden z chińskich uczonych, myślicieli nie miał sposobności podróżować po pełnym morzu. Konfucjusz i Mencjusz co prawda mieszkali nieopodal wybrzeża jednak Konfucjusz w swoich "Dialogach" jedynie wspomina o morzu.
Konfucjusz rzekł:
"Gdyby los się odwrócił i znalazłbym się na tratwie dryfującej po morzu, (uczeń) Yu byłby moim jedynym towarzyszem". (rozdział piąty, wers szósty)
W tym samym wersie jego uczeÅ„ (wymieniony Zhong Yu – zwany też po prostu Yu) byÅ‚ z tego wielce zadowolony.
Słysząc to uczeń był zachwycony.
"Yu jest odwarzniejszy niż ja, tylko skąd wzięlibyśmy materiały ?"
Wzmianka o morzu u mistrza Mencjusza jest podobnie krótka, jednak treściwa.
"Temu, kto widziaÅ‚ morze trudno jest myÅ›leć o innych wodach..." (Mencjusz – rozdziaÅ‚ siódmy, wers 24)
Konfucjusz wraz z Mencjuszem tylko marzyli o wypłynięciu w morze, podczas gdy Sokrates, Platon, czy Arystoteles żyjąc w nadmorskim kraju pływali sobie z wyspy na wyspę.
Starożytni ChiÅ„czycy i Grecy żyli nie tylko w odmiennych warunkach geograficznych, ale dzieliÅ‚a je również przepaść ekonomiczna. Chiny jako kraj kontynentalny utrzymuje siÄ™ przede wszystkim z rolnictwa. Obecnie udziaÅ‚ mieszkaÅ„ców – ludnoÅ›ci rolniczej zajmuje okoÅ‚o 70-80%. W kraju takim wobec tego ziemia jest głównym bogactwem. IdÄ…c dalej, w caÅ‚ej historii Chin myÅ›li, polityka, gospodarka i ekonomia skupiaÅ‚y siÄ™ wokół należytego wykorzystania ziemi.
W epoce "WalczÄ…cych Królestw" Chiny podzielone byÅ‚y na wiele królestw – paÅ„stw feudalnych, z których każde poÅ›wiÄ™caÅ‚o głównÄ… uwagÄ™ na wojnÄ™ oraz na rolnictwo. Jednak ostatecznym potentatem na owe czasy w sprawach wojny i rolnictwa byÅ‚o królestwo zdumiewajÄ…cego wÅ‚adcy jakim byÅ‚ Qin – pierwszy cesarz dlatego też bez kÅ‚opotów mógÅ‚ podbijać inne sÅ‚absze od siebie paÅ„stwa i przyłączać je do swojego królestwa, zapoczÄ…tkowujÄ…c tym samym pierwsze w historii zjednoczenie.
W myÅ›lach filozoficznych z tego okresu spotkasz siÄ™ z dwoma okreÅ›leniami, a mianowicie: "korzeÅ„" – oznaczajÄ…ce rolnictwo i "gałąź" – czyli handel. W kraju rolniczym takim jak Chiny uprawa ziemi jest podstawowÄ… formÄ… wytwarzania dóbr, jednak historia tego kraju zna nagminne przypadki gdzie: "podkreÅ›la siÄ™ korzeÅ„, a lekceważy gałąź".
Ludzie zajmujÄ…cy siÄ™ handlem – kupcy stanowili ostatniÄ… i najniższÄ… z czterech tamtejszych klas spoÅ‚ecznych. CzÅ‚onkami pozostaÅ‚ych klas byli rolnicy, uczeni i rzemieÅ›lnicy. Uczeni to zazwyczaj wÅ‚aÅ›ciciele ziemscy, rolnicy to zwykli wieÅ›niacy, którzy tylko zajmowali siÄ™ uprawÄ… roli. Obie te klasy cieszyÅ‚y siÄ™ najwiÄ™kszym poszanowaniem. JeÅ›li rodzina miaÅ‚a tradycje w "gospodarowaniu i naukach" byÅ‚a powodem do wielkiej dumy.
Uczeni zwykle sami nie uprawiali ziemi, ale ich los byÅ‚ Å›ciÅ›le zwiÄ…zany z ziemiÄ…. Urodzaj albo jego brak stanowiÅ‚ o ich dobrym lub zÅ‚ym losie. SpoglÄ…dali na życie niemal tymi samymi oczami jakimi patrzyÅ‚ zwykÅ‚y rolnik. W dodatku samo wyksztaÅ‚cenie pozwalaÅ‚o im ksztaÅ‚tować swoje wizje wyrażajÄ…c na wszelkie możliwe sposoby to co czuli. Tego niestety z kolei nie potrafiÅ‚ zrobić zwykÅ‚y wieÅ›niak – rolnik.
Chcesz przeczytać całość pobierz ebooka klikając tutaj!
--
Czy kultura chińska jest dla Ciebie równie inspirująca? ShuDian the China Ebooks Library
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Zacznij zarabiać na siebie! Bądź niezależny...
Sklepy internetowe - przyszłość zakupów?
Kreatywność i innowacje. Droga do sukcesu.
Szukajcie a znajdziecie - zakupy przez internet
meble hotelowe